بزرگترین و مجهزترین آکادمی زبان‌های خارجی در خراسان شمالی

تمرین زبان با موسیقی

خانه زبان > مجله آموزشی خانه زبان > مقالات > تمرین زبان با موسیقی
تمرین زبان با موسیقی

تمرین با طعم تفریح

راه‌های سنتی تمرین زبان می‌توانند خسته‌کننده، سخت و در نتیجه بی‌فایده باشند. اما یادگیری زبان لزوما نباید آنقدرها هم مشقت‌بار باشد. بهترین راه برای تمرین و یادگیری مفید، پیدا کردن روشی جذاب برای تمرین است. جذابیت البته امری نسبی‌است که برای هر فرد تعریفی متفاوت دارد. کسی تمرین با موسیقی را جذاب می‌داند و دیگری تماشای فیلم و سریال را. خیلی‌ها هم با خواندن کتاب‌ها و یادداشت برداشتن بهتر می‌آموزند. اما اگر شما هم جزو دسته اولید و می‌خواهید از موسیقی زبان بیاموزید، این مطلب را تا انتها بخوانید!

تمرین زبان با موسیقی

تمرین با موسیقی مناسب چه کسی‌است؟

آیا همه می‌توانند با ترانه گوش دادن سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کنند؟ احتمالا نه. شاید همه‌مان کسانی را دیده باشیم که تمرین با موسقی و ترانه را بی‌فایده می‌دانند. حتی بسیاری از این افراد این کار را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. اما آیا این واقعا یعنی موسیقی در یادگیری بی‌فایده است؟ قطعا نه. افراد بر اساس نوع گوش دادن به موسیقی و ترانه به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی آنها که صرفا به ریتم و ملودی آهنگ توجه می‌کنند اهمیتی به متن ترانه نمی‌دهند. دیگری آنها که، برعکس، توجه بیشتری به متن دارند تا به ملودی و ریتم. (شاید گروه سومی هم بینابین این دو وجود داشته باشد).

برای درک اینکه آیا این تمرین مناسب شماست به عادت‌های خود موقع گوش‌دادن ترانه‌های فارسی مورد علاقه‌تان رجوع کنید. آیا متن ترانه را حفظ می‌شوید؟ آیا با خواننده همراهی می‌کنید و می‌خوانید؟ یا برعکس، حتی ترانه‌ای را که سالها گوش کرده‌اید هم حفظ نیستید؟ اگر به گروه اول تعلق دارید احتمالا از موسیقی بسیار خواهید آموخت. اما اگر جزو دسته‌ی دوم هستید احتمالا باید به دنبال روشی دیگر برای تمرین باشید.

چطور با ترانه گوش دادن تمرین کنم؟

مرحله اول ساده است: آهنگ مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و تا می‌توانید گوش کنید. چرا علاقه مهم است؟ چون در جذابیتی که بالاتر اشاره کردیم بسیار موثر است. ترانه‌ای انتخاب کنید که فارغ از تمرین حاضرید روزی چند بار به آن گوش دهید. آن ترانه‌ای که گزینه‌ی تکرار را برایش فعال می‌کنید. پس از مدتی، متن ترانه‌ی مورد نظر را پیدا کنید. کافیست نام ترانه را به اضافه‌ی کلمه‌ی lyrics گوگل کنید. حالا همزمان گوش کنید و از روی متن بخوانید. در این مرحله می‌توانید کلمات جدید را در یک دیکشنری معتبر چک کنید و یاد بگیرید. 

وقتی متن را می‌خوانید متوجه می‌شوید چقدر از  ترانه را درست فهمیده‌اید. چقدر را اشتباه متوجه شده‌اید و چه مقداری را اصلا متوجه نشده‌اید. حالا باید به بررسی اشتباه‌ها و قسمت‌هایی که برایتان قابل فهم نبوده‌اند بپردازید. حتما می‌بینید که به جز کلمات و عبارات جدید، برخی از کلمات و جملات آشنا را نیز متوجه نشده‌اید. یا چون تلفظ صحیح را نمی‌دانستید، یا به دلیل ادغام صدای کلمات در یکدیگر فهم جمله دشوار بوده است. در اینجا تکرار کردن و همراهی با خواننده بسیار مهم است. این تکرار علاوه بر تمرین تلفظ صحیح کلمه، نحوه‌ی ادغام صدای کلمات در جمله را نیز به شما می‌آموزد.

تمرین زبان با موسیقی

کلمات و نکات آهنگ

فرمول مشخصی برای ثبت و ضبط کلمات و نکات آهنگ وجود ندارد. هرطور که راحت هستید و بهتر یاد می‌گیرید به آنها بپردازید. بعضی‌ها با تکرار شفاهی بهتر یاد می‌گیرند و بعضی نیاز به خواندن و نوشتن دارند. می‌توانید کلمات و نکات جدید را در دفترچه جدا یادداشت کنید. شاید راحتتر باشید که متن آهنگ را چاپ کنید و روی خور متن علامت بزنید و یادداشت بنویسید. یا اصلا با نوشتن میانه‌ای ندارید و صرفا می‌خواهید ببینید، بشونید، تکرار کنید و همراه خواننده بخوانید. همه‌ی اینها موثر و خوبند به شرط آن که شما احساس راحتی کنید و از تمرین خود لذت ببرید. به هیچ وجه مجبور به انتخاب یک روش یکسان نیستید.

گام بعدی

در روزهای بعد مجددا به همان ترانه گوش دهید و میزان پیشرفت خود را بررسی کنید. در روز دوم چقدر بیشتر از روز اول متوجه می‌شوید؟ چقدر بیشتر می‌توانید با خواننده همراهی کنید؟ البته که نیازی به محاسبه‌ی دقیق اینها نیست؛ این کار صرفا برای انگیزه دادن به خودتان است. در عین حال ببینید کدام بخش‌ها را فراموش کرده‌اید و نیاز به تمرین دوباره دارید؟ دوباره به متن رجوع کنید، باز هم اگر نیاز است معنی کلمات را چک کنید تا برایتان مرور شود. و البته حتما همراه خواننده ترانه را بخوانید و از صدا و پیشرفت سطح زبانی خود لذت ببرید. این کار را تا می‌توانید تکرار کنید؛ آنقدر که کاملا به ان ترانه مسلط شوید. پس از مدتی می‌بینید که به راحتی خواننده را از ابتدا تا انتها همراهی می‌کنید. Voila!

تمرین زبان با موسیقی

مزایای تمرین با موسیقی چیست؟

علاوه بر اینکه عملا تمرین زبان به یک تفریح روزمره تبدیل می‌شود، تمرین با موسیقی مزایای دیگری هم دارد. اول اینکه موسیقی به راحتی در ذهن می‌نشیند و از این جهت یادآوری کلمات را آسان می‌کند. دومین مزیت تمرین با موسیقی، تمرین fluency یا روان صحبت کردن است. وقتی بتوانید  جملات را سریعتر و به صورت ریتمیک تکرار کنید، قطعا در مکالمات روزمره نیز روانتر صحبت خواهیدکرد.

سوم اینکه برخلاف آنچه شاید به‌نظر برسد، این تمرین تنها برای یادگیری کلمات و تلفظ نیست. بلکه تاثیر مستقیمی بر لیسنینگ و به تبع آن اسپیکینگ دارد. البته این تاثیر کاملا وابسته تکرار و خواندن ترانه همراه با خواننده است. به علاوه، بسته به آهنگی که گوش می‌دهید، این تمرین می‌تواند در یادگیری گرامر نیز تاثیر داشته باشد. در واقع ترانه‌هایی که گرامرشان خیلی شکسته و بیش از حد محاوره‌ای نباشد برای این امر موثرند. به دلیل تکرار زیاد در این روش ساختارهای گرامری در ذهنتان می‌نشینند و به‌تدریج از آنها استفاده خواهیدکرد. 

 

سپاسگزایم که تا انتها همراهمان بودید. حتما از سایر مطالب مجله آموزشی خانه زبان نیز دیدن کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهی بنویسید