بزرگترین و مجهزترین آکادمی زبان‌های خارجی در خراسان شمالی

تدریس آنلاین

تعیین سطح آنلاین
  1. ماهیت

تدریس خوب، چه آنلاین انجام شود و چه حضوری تدریس خوب است. به عنوان مدرس، شما [حتی] در بدو تدریس آنلاین خود انبوهی از مهارت ­ها و استراتژی ­ها دارید که می ­توانید در تدریس آنلاین فارغ از ابزار دیجیتالی که انتخاب می ­کنید (یا از شما می ­خواهند) که استفاده کنید، به کار ببندید. و به عنوان مدرس زبان می ­دانید چگونه زبان آموزان خود را درگیر کنید و به آنها انگیزه بدهید. همچنین می ­دانید که باید برای زبان آموزان خود فرصت ­هایی را برای گوش دادن به انگلیسی و تمرین آن فراهم کنید. در این مقاله نگاهی به ابزار، تکنیک ­ها و فعالیت­ هایی می­ اندازیم که شما را قادر می­سازد این مهارت ­های ضروری را در تدریس آنلاین خود به کار ببرید.

درباره­ ی نویسنده:

نیکی هاکلی
Nicky Hockly; Director of Pedagogy of The Consultants-E

نیکی هاکلی مدیر آموزش و پرورش موسسه ­ی The Consultants-E (TCE) است. او معلم، مربی [مدرسین]، سخنران جامع بین ­المللی، مشاور و نویسنده ­ی چندین جلد کتابِ برنده­ ی جایزه درباره­ ی استفاده از تکنولوژی در تدریس زبان انگلیسی است.

درباره ­ی مترجم:                                                

امیرحسین فیروزی
Amirhoseein Firouzi; Education manager and teacher trainer

امیرحسین فیروزی سرپرست آموزش خانه ­ی زبان و مدیر آموزش سابق موسسه زبان سفیرگفتمان (واحد یزد) است. او مدرس دوره ­های تربیت مدرس و دارنده ­ی مدرک CPE از کمبریج است.

تنوع گزینه­ ها

این تنها روش  صحیح تدریس آنلاین نیست. چگونگی تدریس آنلاین بستگی به موقعیت شما و تکنولوژی در دسترس شما و زبان ­آموزانتان دارد. همچنین بستگی به این دارد که شما چقدر در استفاده از این تکنولوژی اعتماد به ­نفس دارید و این که می ­خواهید زبان ­آموزانتان به چه چیزی برسند. تدریس آنلاین می­ تواند شامل این موارد شود:

  • آموزش همزمان:

آموزش همزمان شامل ارتباط در زمان حقیقیست.  برای مثال، برگزاری جلسه ­ی درسی زنده با زبان­آموزان با استفاده از ابزارهای ویدئوکنفرانس مثل اسکایپ یا زوم.

  • آموزش ناهمزمان:

آموزش ناهمزمان شامل ارتباط در طی زمان است. برای مثال، از زبان آموزانتان می ­خواهید با منابع آموزش آنلاین کار کنند یا در بحث کلاسی از طریق ایمیل یا در یک تالار گفتگوی آنلاین (forum) در زمان دلخواه خودشان شرکت کنند.

  • استفاده از منابع آماده:

گستره ­ی وسیعی از منابع دیجیتال آموزش زبان انگلیسی از جمله اپلیکیشن­ های آموزش زبان، منابع دیجیتال [مهارت­ های] خواندن و شنیدن، بازی­های گرامری، و ویدئوها برای تمامی رده­ های سنی و تقریبا درباره ­ی هر موضوعی به صورت آنلاین در دسترسند. بسیاری از کتاب های آموزش زبان انگلیسی به همراه فعالیت ­ها و توصیه­ های آنلاین برای مدرسین و پدر و مادرها عرضه می ­شوند از جمله آن هایی که در باشگاه مدرسین آکسفورد و وبسایت های والدین آکسفورد یافت می ­شوند.

  • ساخت مطالب آموزشی:

ممکن است لازم شود برای تکمیل کردن کتاب یا برای تامین نیازهای تدریس آنلاین برخی مطالب را خودتان بسازید. برای مثال، می ­توانید با استفاده از وبسایت ­ها و اپلیکیشن ­های رایگانی از جمله Kahoot! یا Quizlet کوییزهای آنلاین بسازید.

  • استفاده از نرم­‌افزارهای چندرسانه­ ای:

نرم­ افزارهای چندرسانه ­ای در موقعیت ­هایی که تکنولوژی پیشرفته­ در دسترس نیست با ضبط فایل­ های صوتی و اشتراک ­گذاری از طریق ایمیل، و همچنین در موقعیت ­هایی با تکنولوژی پیشرفته که در آنها می ­توان فایل ­های ویدیویی ضبط کرد یا ارائه ­های روایت ­شده ی پاورپوینت ساخت تا از طریق سرویس ­های اشتراک ­گذاری فایل آنلاین مثل گوگل درایو یا دراپ ­باکس به اشتراک گذاشت، می­ توانند مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از نرم افزارهای چندرسانه ای
  • ضبط کردن درس­ های و یدئویی:

از خودتان در حین تدریس درسی فیلم بگیرید انگار که دارید در کلاسی حضوری تدریس می کنید. برای مثال، می ­توانید در برابر دوربین گوشیتان تدریس کنید و کاغذی برای یادداشت نکات داشته ­باشید که در موقع مقتضی به دوربین نشانش دهید. فعالیتی در دنباله ­ی ویدئو در نظر بگیرید که زبان ­آموزان دلیلی برای تماشای درس ­های ویدئویی شما داشته باشند، و ویدئوتان را با زبان­آموزانتان از طریق بارگذاری در یک سرویس اشتراک ­گذاری فایل مانند گوگل درایو یا دراپ ­باکس به اشتراک بگذارید.

  • استفاده از یک LMS یا پلتفرم آموزشی:

با استفاده از یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS)، می ­توانید مطالب را برای زبان ­آموزانتان بارگذاری کنید، بحث کلاسی را به صورت تالار گفتگو (forum) برگزار کنید و بسته به نوع پلتفرم کوییز، تکلیف و امتحان ایجاد کنید. مزیت LMS در این است که نمرات فعالیت ­های زبان ­آموزانتان در کتابچه ­ی نمراتی روی خود پلتفرم ذخیره می ­شوند. این امر نظارت شما بر کار زبان­آموزان و فراهم کردن بازخورد مناسب را نسبت به وقتی که زبان ­آموزان از کانال ­های ارتباطی مختلف تکالیفشان را تحویل می ­دهند، ساده ­تر می ­کند.

روش­ های بسیاری برای تدریس آنلاین وجود دارد. برای افزایش جذابیت درس­ ها و انگیزه­ دادن به زبان ­آموزان، سعی کنید ترکیبی از روش­ های همزمان و ناهمزمان و ابزارها و شکل فعالیت های متنوعی استفاده کنید. هرچند که نکته ­ی کلیدی در استفاده از روشی­ است که به بهترین نحو برای شما، زبان­آموزانتان و موقعیتتان مناسب باشد.

  • چالش ­ها

اعتماد به نفس

به عنوان مدرس ممکن است احساس کنید برای تدریس آنلاین ناآماده ­اید، به ­خصوص اگر هرگز [پیش از این] فرصت تدریس آنلاین نداشته ­اید. ممکن است حس کنید اعتماد به نفس ندارید که کاملا طبیعی­ست. در اینجا به چند روش برای افزایش اعتماد به نفس اشاره می ­کنیم.

  • مشخص کردن انتظارات

با زبان­آموزانتان درباره­ ی اینکه از تغییر به حالت یادگیری تماما آنلاین چه انتظاراتی باید داشت صحبت کنید. این کار را می­توان از طریق ایمیل (یعنی ناهمزمان) یا در قالب یک جلسه ­ی ویدئوکنفرانسی با زبان­آموزان (یعنی همزمان) انجام داد. ابتدا ببینید چه نوع تکنولوژی دیجیتالی در دسترس آنهاست. [سپس] مبنی بر این [که چه امکاناتی دارند] درباره ­ی اینکه چه چیزهایی به صورت آنلاین ممکن و چه چیزهایی غیرممکن هستند با زبان­آموزانتان گفتگو کنید.

  • ساده شروع کردن

احتمالا زبان­آموزانتان همین حالایش هم مرتب از ایمیل و شبکه­ های مجازی مثل واتسپ یا فیسبوک استفاده می­کنند. آنها همچنین ممکن است از اپلیکیشن ­های آموزش زبان به خصوصی استفاده کنند. با اشتراک ­گذاری مطالب آموزشی از طریق تکنولوژی ­های دیجیتالی که خود و زبان­ آموزانتان با آنها آشنا و راحت هستید شروع کنید.

  • گسترش دادن

وقتی که اعتماد به نفس تدریس آنلاین را پیدا کردید، و با این فرض که شما و زبان ­آموزانتان به انواع دیگر تکنولوژی­ دسترسی داشته ­باشید، می­ توانید شروع به تجربه کردن سایر روش­ ها مثل کلاس ­های آنلاین زنده از طریق ویدئوکنفرانس، یا ایجاد پلتفرمی برای زبان­ آموزانتان در ادمودو (Edmodo) یا کلاس گوگل (Google Classroom) کنید. با جستجوی آنلاین مطالب آموزشی که بسیارند، یاد بگیرید که چگونه این کار را انجام دهید.

موقعیت­هایی که تکنولوژی پیشرفته در دسترس نیست

همه ­ی مدرسین و زبان­آموزان دسترسی به گستره ­ی نامحدودی از تکنولوژی دیجیتال ندارند. در برخی جاها، مشکل پهنای باند وجود دارد یا اتصال اینترنت گران است. ممکن است زبان آموزان لپتاپ یا گوشی هوشمند نداشته باشند. هرچند اگر زبان آموزانتان گوشی ­های ساده داشته باشند احتمالا دسترسی به ایمیل دارند و می­ توانند فایل ­های صوتی ضبط کنند. بخش سه شامل ایده ­هایی درباره ­ی اینکه چگونه می­توان از این ابزار [برای کار] با زبان ­آموزان استفاده کرد است.

کار در برابر وقت شخصی

تغییر به تدریس آنلاین می ­تواند جداسازی وقت کاری و وقت شخصی را از هم دشوار کند. ممکن است زبان­ آموزانتان انتظار داشته ­باشند که تمام وقت برای بررسی کارهای آنلاین یا پاسخگویی به سوالاتشان در دسترس باشید. برای حصول اطمینان از تعادل منطقی بین کار و زندگی شخصی، ساعت کاری مشخصی تعیین کنید – مثلا از 9 صبح تا 3 عصر، دوشنبه تا جمعه- و به زبان ­آموزان خود اطلاع دهید که هیچ ایمیلی (یا پیام، تماس تصویری و غیره) را خارج از این ساعات جواب نمی ­دهید. مدیریت انتظارات زبان ­آموزان نسبت به در دسترس بودن شما کلید حصول اطمینان از این است که هم شما و هم زبان­ آموزانتان درک روشنی از تعهدات کار آنلاین خود دارید.

اگر از خانه به صورت زنده، آنلاین تدریس می­کنید، پیدا کردن مکانی ساکت و آرام و دور از سایرین که درآن کلاستان را برگزار کنید می ­تواند چالش ­برانگیز باشد. برای حل این مشکل زمان­ های مشخص ­شده برای برگزاری کلاستان داشته باشید تا کسانی که با شما زندگی می کنند بدانند چه وقت­ هایی باید سکوت نسبی را رعایت کنند. سعی کنید یک فضای کاری برای کلاس­ های آنلاین خود در گوشه ­ای آرام یا در اتاقی جداگانه در خانه ایجاد کنید و از این فضا برای تمام کارهای آنلاینتان استفاده کنید. این امر به شما کمک می­کند تا از نظر فیزیکی کار آنلاینتان را از زندگی شخصیتان جدا کنید.

  • پیاده ­سازی
پیاده سازی

هرچند تدریس آنلاین با تدریس حضوری متفاوت است، باز هم می­ توان فعالیت ­های موثر ارتباطی – و حتی چندحسی- برای زبان آموزان ایجاد کرد. بیایید نگاهی به چگونگیش بیندازیم.

موقعیت­ هایی که تکنولوژی پیشرفته در دسترس نیست

در موقعیت­ هایی که تکنولوژی پیشرفته در دسترس نیست، از ابزاری استفاده کنید که می دانید زبان ­آموزانتان به آن ها دسترسی دارند. حتی تنها با استفاده از ایمیل و فایل ­های صوتی ضبط ­شده راه ­های بسیاری برای کار کردن با زبان ­آموزان وجود دارد. اینجا به چند مثال اشاره می ­کنیم.

زنجیره ­داستان ایمیلی (Email story chain)

پاراگراف اول داستانی جذاب در سطح مناسب زبان­ آموزانتان را بنویسید تا از طریق ایمیل برایشان ارسال کنید. هر زبان ­آموز به نوبه ­ی خود چیزی به داستان اضافه می ­کند و داستان طولانی و طولانی ­تر می­ شود که وقتی آخرین زبان ­آموز آن را به شما بازمی ­گرداند کامل شده ­است. [برای این کار باید] ایمیلی بنویسید که در آن فعالیت توضیح داده ­شده، تعداد کلماتی که هرفرد باید اضافه کند مشخص شده و لیست شماره­ گذاری­ شده ­ای از اعضای کلاس و آدرس ایمیل ­هاشان فراهم شده ­است. وقتی زنجیره ­ی داستان کامل شد داستان تکمیل ­شده را با زبان­ آموزان از طزیق ایمیل به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید که اصلاحات و (یا) سوالاتشان را درباره ­ی زبان استفاده شده ارسال کنند و سپس نسخه ­ی نهایی داستان را به اشتراک بگذارید.

فایل صوتی ضبط ­شده ­ی «درباره ­ی من»

موضوعی نظیر تفریحات خود، برنامه ­هایتان برای آینده، یا اتفاقی در گذشته ­ی زندگیتان انتخاب کنید و با استفاده از گوشی یا رایانه ­تان یک فایل صوتی درست کنید. فایل را با زبان آموزانتان به اشترک بگذارید (مثلا به صورت attachment در ایمیل یا با بارگذاری در گوگل درایو یا دراپ­ باکس و اشتراک­ گذاری لینک از طریق ایمیل با زبان ­آموزان). از زبان ­آموزانتان بخواهید به فایل ضبط ­شده گوش دهند و دو یا سه سوال درباره ­ی آن از طریق ایمیل ارسال کنند. به سوالات زبان ­آموزانتان در قالب فایل صوتی جدیدی پاسخ دهید. سپس از زبان­ آموزانتان بخواهید که درباره ­ی همان موضوع و با استفاده از فایل ­های شما به عنوان نمونه، فایل­ های صوتی خودشان را بسازند و به اشتراک بگذارند.

فعالیت ­هایی برای زبان ­آموزان بزرگ سال و نوجوان

راه­ های مختلفی وجود دارد که می ­توان با زبان آموزان سن و سال ­دارتر به منظور ارائه ­کردن زبان و فراهم کردن فرصت ­هایی برای تمرین زبان و تقویت مهارت­ ارائه و مطالعه ­ی درسی کار کرد. برای مثال، می ­توان فعالیت خواندنی (reading) را با ضبط کردن متن روی گوشی و ارسال آن به زبان ­آموزان به فعالیتی شنیداری تبدیل کرد و می­شود از آن ها خواست برای تمرین صحبت کردن (speaking) به جای نوشتن از فایل صوتی استفاده کنند.

می­ توانید منابع یادگیری زبان برای زبان آموزانتان بسازید و منابع آنلاین پیدا کنید-و همینطور زبان ­آموزانتان هم می­ توانند [این کار را بکنند.] زبان ­آموزان سن وسال­ دارتر توانایی تولید و بارگذاری مطلب دارند پس از این فرصت استفاده کنید. در این حالت نقش شما تسهیل تولید منابع و مطالب توسط زبان ­آموزان (مثلا با الگو دادن به ­آن ها)، و فراهم کردن بازخورد و تصحیح کاریست که تولید کرده ­اند.

روش خودخوان: اشتراک­ گذاری اپلیکیشن­ های یادگیری زبان

با استفاده از ایمیل از زبان­ آموزان بخواهید وبسایت­ ها یا اپلیکیشن­ های یادگیری زبان مورد علاقه­ شان را به اشتراک بگذارند. سپس لیستی از این ها جمع ­آوری کنید و با زبان ­آموزان به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید به مدت یک هفته وبسایت یا اپلیکیشن جدیدی را امتحان کنند. آن ها بعدا به کلاس گزارش می ­دهند که از چه چیزی استفاده کردند و آیا به نظرشان مفید بوده است یا نه. چند هفته این کار را انجام دهید. درگیر کردن زبان­ آموزان در اشتراک گذاری و ارزیابی منابع آنلاین [زبان ­آموزان را] به یادگیری مستقل ترغیب می­ کند و گستره­ ی وسیع­ تری از ابزار مفید یادگیری به آن ها معرفی می ­کند.

پاسخ­ های نمونه

متن کوتاهی که برای زبان ­آموزانتان مناسب باشد آماده کنید. در قالب ایمیل، چند سوال درک مطلب بنویسید و به همراه متن با زبان آموزانتان به اشتراک بگذارید. آن ها پاسخ ­هایشان را از طریق ایمیل برایتان می ­فرستند و و بعد شما می ­توانید پاسخ ­های نمونه خود را (از طریق ایمیل) به اشترک بگذارید، و از زبان ­آموزانتان بخواهید پاسخ­ هایشان را بررسی و اصلاح کنند و دوباره برایتان ارسال کنند. این کار مدیریت تصحیح را برایتان آسان می­کند و به زبان­ آموزانتان فرصت اصلاح و بهبود کارشان را قبل از تحویل دوباره می ­دهد.

گزارش اخبار

گزارش اخباری آماده کنید که اخبار مهم بین ­المللی، داخلی یا محلی هفته­ را خلاصه کند و با زبان ­آموزان از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید. پس از آن می­ تواند هر هفته یک زبان ­آموز را تعیین کنید که بولتن خبری هفته را طبق نمونه ­ی شما بسازد و با کلاس به اشتراک بگذارد. این فعالیت برای زبان آموزان سطوح میانی تا پیشرفته مناسب است.

اشتراک ­گذاری ارائه

اشتراک گذاری ارائه

ارائه­ ای در قالب پاورپوینت یا گوگل اسلایدز درباره ­ی نکته ­ای زبانی که زبان آموزانتان به تازگی خوانده ­اند آماده کنید و از طریق ایمیل با زبان ­آموزان به اشتراک بگذارید و یا در گوگل درایو یا دراپ ­باکس بارگذاری کنید تا زبان ­آموزانتان به آن دسترسی داشته باشند. از آنها بخواهید که مثال هایی از آن نکته پیدا کنند و ارائه ­ی کوتاهی درباره ­اش برای کلاس آماده کنند. سپس ارائه ­هایشان را در جلسات ویدئوکنفرانسی همزمان به اشتراک بگذارید و در صورت امکان زبان آموزان اسلایدهایشان را ارائه کنند. متناوبا ارائه ­ها را می توان از طریق ایمیل نیز به اشتراک گذاشت.

در ارتباط بودن

از گروهی اختصاصی در شبکه ­های اجتماعی (نظیر کیک، واتسپ یا فیس­بوک) برای در ارتباط بودن، اشتراک ­گذاری لینک ­ها، اخبار و بحث در مورد مسائل به طور کلاسی استفاده کنید.

فعالیت ­هایی برای زبان ­آموزان پیش-مبتدی و کم سن و سال

بسیاری از مدرسان منابع دیجیتالی مثل بازی ­ها و اپلیکیشن ­ها را برای استفاده زبان ­آموز در خانه به همراه پدر و مادر و به عنوان جزئی از تدریس آنلاین به اشتراک می ­گذارند. به علاوه، اگر بتوانید با زبان آموزان کم سن و سال تر مبتدی کلاس­ های زنده­ ی ویدئوکنفرانسی برگزار کنید، می توانید برخی فعالیت­ هایی را که در کلاس­ های حضوری استفاده می ­کنید را انجام دهید. یکی از والدین یا یک بزرگتر باید حاضر باشد و کلاس زنده باید کوتاه برگزار شود، بین پانزده تا سی دقیقه. به طور کلی هرچه زبان آموز کم سن و سال تر باشد کلاس زنده باید کوتاه تر باشد. فعالیت ها باید کوتاه، سرگرم­ کننده و جذاب باشند و باید توسط مدرس هدایت شوند. اینجا به چند ایده اشاره می­کنیم.

وقت داستان

کتاب داستانی برای کلاس بخوانید و در همین حال عکس­ هایش را به دوربین نشان دهید. زبان آموزان را در خواندن هر سرودی در داستان همراه کنید و از آنها درباره ­ی شخصیت­ ها سوال بپرسید، همانگونه که در کلاس های حضوری این کار را می ­کنید.

حرکت

بازی­ های ساده­ ای مثل Simon Says انجام دهید یا ترانه ­های حرکتی مثل head, shoulders, knees, and toes بخوانید.

نقاشی

دیکته ­ی تصویری بازی کنید (یعنی به بچه ­ها دیکته کنید که چه ­چیزی باید نقاشی کنند) و بعد از آنها بخواهید نقاشی ­های کامل شده ­شان را از طریق دوربین به اشتراک بگذارند.

ترانه­ ها

به زبان­ آموزانتان ترانه­ های جدید آموزش دهید و به صورت گروهی با هم بخوانیدشان.

نشان بده و تعریف کن

از زبان­ آموزان خیلی کم سن و سال بخواهید اسباب ­بازی محبوبشان را بیاورند و به کلاس نشان دهند، و از زبان ­آموزان مبتدی بزرگتر بخواهید آنچه در خانه رویش کار می ­کرده­ اند را نشان دهند.

Scavenger Hunt

از بچه­ ها بخواهید بروند شیئی را  بیاورند و به دوربین نشان دهند و از این طریق کلمات ساده را تمرین کنید. از دسته کلماتی استفاده کنید که بچه ­ها احتمالا در خانه دارند، مثل لباس، غذا، نوشت­ افزار و اسباب ­بازی.

  • این گوی و این میدان

اکنون بیش از هر وقت دیگری منابع تدریس آنلاین در دسترس است. حتی اگر قبلا هرگز تدریس آنلاین نداشته ­اید، انبوهی از مطالب، دوره ­ها و پشتیبانی در دسترستان است که به کمک آنها مهارت ­های خود را تقویت کنید و مهارت­های جدید یاد بگیرید. می­ توانید تدریس آنلاین را با امتحان کردن برخی از ایده­ هایی که در این مقاله مطرح شد شروع کنید. هرچه بیشتر آنلاین تدریس کنید اعتماد به نفس بیشتری پیدا می­کنید و در انجام این کار بهتر خواهید شد.

نکات قابل بحث

  • آیا شما و زبان آموزانتان در منطقه ­ای با تکنولوژی ضعیف، متوسط یا قوی هستید؟ با توجه به موقعیتتان از نظر تکنولوژی، چه ابزار دیجیتالی را برای تدریس آنلاین به زبان آموزانتان می ­توانید استفاده کنید؟
  • چه تمریناتی از کتاب را می ­توانید به صورت آنلاین با زبان ­آموزانتان انجام دهید؟ چگونه؟
  • چه منابع یادگیری آنلاین آماده­ ای را می­توانید با زبان ­آموزانتان به اشتراک بگذارید؟ چطور می­توانید از اینکه آن ها از این منابع استفاده می ­کنند اطمینان حاصل کنید؟
  • چه فعالیت­ های آنلاین همزمان و ناهمزمانی را می­ توانید با زبان­ آموزانتان انجام دهید؟
  • آیا می ­توانید از شبکه ­های اجتماعی (نظیر واتسپ، کیک یا فیسبوک) برای در ارتباط بودن با زبان­ آموزانتان استفاده کنید؟ در صورت استفاده از این ابزار چه چیزهایی را باید مد نظر داشته باشید؟
  • چگونه می ­توانید برای کارهای آنلاین زبان ­آموزانتان بازخورد و تصحیح فراهم کنید؟

دیدگاهی بنویسید