بزرگترین و مجهزترین آکادمی زبان‌های خارجی در خراسان شمالی

زیر و بم آیلتس

IETLS

آیلتس؛ هرآنچه باید بدانیم

امروزه از مهمترین دغدغه‌های یادگیری زبان انگلیسی برای زبان‌آموزان، شرکت در آزمون آیلتس است. از این رو برای آنان که به تازگی با این آزمون آشنا شده‌اند بی‌شک سوالات زیادی مطرح است. در این نوشته سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم و جزییات مهم آزمون را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

IELTS exam

آیلتس چیست؟

آیلتس برای کمک به شما برای کار، تحصیل یا مهاجرت به کشوری که زبان اصلی آن انگلیسی است، طراحی شده است. یعنی کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا و ایالات متحده. در این آزمون، توانایی شما در گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی در طول آزمون ارزیابی خواهد شد. مقیاس نمره‌دهی آیلتس از 1 تا 9 است که band score نامیده می‌شود. اگر به دنبال کار، زندگی یا تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان هستید، باید بتوانید سطح بالایی از توانایی زبان انگلیسی را نشان دهید. برای اثبات این سطح به آزمون‌های بین‌المللی معتبر از جمله IELTS نیاز دارید.

چه سازمان‌هایی مدرک آیلتس را می‌پذیرند؟

بیش از 11000 کارفرما، دانشگاه، مدرسه و سازمان مهاجرتی از جمله 3400 موسسه در ایالات متحده آمریکا آن را در سطح جهانی به رسمیت می شناسند. برای جستجوی مراکزی که آیلتس را می‌پذیرند می‌توانید مرکز مورد نظر خود را در وبسایت آیلتس جستجو کنید.

انواع آزمون و کاربرد آنها

این آزمون در دو نوع آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود. آزمون آیلتس آکادمیک برای کسانی که می خواهند در محیط های انگلیسی زبان یا دانشگاه (تحصیلات عالی) تحصیل کنند مناسب است. همچنین می توانید برای مقاصد حرفه ای در آیلتس آکادمیک شرکت کنید. در مقابل آزمون جنرال برای کسانی مناسب است که در صدد تحصیل در مقاطع پایینتر (کالج ومدارس انگلیسی‌زبان) هستند. همچنین برای تجربه کاری و کارآموزی و آموزش‌های بدو خدمت نیز کاربرد دارد.

IETLS test

آزمون جنرال و آکادمیک چه تفاوتی با هم دارند؟

به جز تفاوت کاربرد که در بند قبلی اشاره شد، این دو نوع آزمون تفاوت‌هایی در فرمت برگزاری نیز دارند. این تفاوت‌ها البته تنها به دو بخش ریدینگ و تسک یک رایتینگ مربوط می‌شوند. به عبارت دیگر بخش‌های اسپیکینگ، لیسنینگ و تسک دوم رایتینگ در هر دو نوع یکسانند. در ادامه نگاهی اجمالی به بخش‌های مختلف آزمون و تفاوت‌های جنرال و آکادمیک می‌اندازیم.

Listening:

همانطور که گفتیم این بخش در هر دو نوع آزمون یکسان است. آزمون Listening شامل چهار قسمت (Part) می‌شود و در مجموع 40 سوال دارد. زمان این بخش 40 دقیقه است که 30 دقیقه برای گوش دادن به فایل‌ها و 10 دقیقه برای انتقال جواب‌ها به پاسخنامه است. در نهایت بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح نمره‌ی شما از 9 مشخص خواهد شد.

بخش اول: مکالمه‌ای با موضوع عمومی مانند رزرو هتل یا ثبت نام کلاس و … .

بخش دوممونولوگ (تک‌گویی) با موضوعی عمومی؛ مثلا راهنمای گردشگری که جزییات تور را برای مسافران توضیح می‌دهد… .

بخش سوم: مکالمه با موضوعی مربوط به دانشگاه و تحصیلات؛ مثلا دو دانشجو، یا استادی به همراه یک یا دو دانشجو درباره‌ی پروژه‌ی کلاسی صحبت می‌کنند.

بخش چهارم: مونولوگ با موضوعی مربوط به دانشگاه و تحصیلات؛ مثلا استاد دانشگاهی در حال ارائه و تدریس.

انواع سوالات: انواع مختلفی از سوالات استفاده می شود که از میان موارد زیر انتخاب می شوند: چند گزینه ای، تطبیق، نوشتن عنوان بر طرح/نقشه/نمودار، تکمیل کردن فرم/یادداشت/جدول/فلوچارت/خلاصه/جمله.

عکس زیر band score را به نسبت تعداد پاسخ‌های صحیح از مجموع 40 سوال نشان می‌دهد، که از وبسایت ielts.org گرفته شده است.

IELTS listening

Reading:

این بخش در آزمون جنرال و آکادمیک متفاوت است. البته نوع سوال‌ها فرقی ندارند بلکه نوع متون متفاوت هستند. مانند لیسنینگ این بخش نیز 40 سوال دارد اما شامل سه قسمت می‌شود. زمان این قسمت 60 دقیقه است که برای هر متن 20 دقیقه در نظر گرفته شده. هر متن 13 یا 14 سوال دارد. 

آکادمیک: این نوع آزمون شامل سه متن طولانی از جمله توصیفی و واقعی تا گفتمانی و تحلیلی است. این متون از کتاب ها، ژورنال‌ها، مجلات و روزنامه ها گرفته شده و برای مخاطبان غیر متخصص نوشته شده است. همه موضوعات مورد علاقه عمومی است. آنها به موضوعاتی می پردازند که برای داوطلبانی که وارد دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد می شوند یا به دنبال اشتغال حرفه‌ای، جالب، قابل تشخیص مناسب و قابل دسترس است. قسمت ها ممکن است به سبک های مختلفی نوشته شوند، به عنوان مثال، روایی، توصیفی یا گفتمانی/استدلالی. حداقل یک متن حاوی استدلال منطقی مفصل است. متون ممکن است حاوی مطالب غیرکلامی مانند نمودارها، نمودارها یا تصاویر باشد. اگر متون حاوی اصطلاحات فنی باشند، یک واژه نامه ساده ارائه می شود.

نمره‌دهی ریدینگ آکادمیک:

IELTS reading Academic

جنرال: در این آزمون نیز سه بخش وجود دارد. بخش یک ممکن است شامل دو یا سه متن کوتاه یا چندین متن کوتاهتر باشد. بخش دو شامل دو متن است. در بخش سه، یک متن طولانی وجود دارد. متون شامل گزیده‌هایی از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، اطلاعیه‌ها، آگهی‌ها، کتاب‌های راهنما و دستورالعمل‌های شرکت‌هاست. اینها مطالبی هستند که احتمالاً روزانه در یک محیط انگلیسی‌زبان با آنها روبرو می شوید. 

انواع سوالات: انواع مختلفی از سؤالات استفاده می شود که از موارد زیر انتخاب می شوند: چند گزینه ای، تشخیص اطلاعات، تشخیص دیدگاه ها/ادعاهای نویسنده، تطبیق اطلاعات، تطبیق عناوین، تطبیق ویژگی‌ها، تطبیق پایان جملات، تکمیل جمله، تکمیل خلاصه متن، تکمیل یادداشت، تکمیل جدول، تکمیل فلوچارت، تکمیل عناوین نمودار و سوالات کوتاه پاسخ.

نمره‌دهی ریدینگ جنرال:

IELTS reading general

Writing:

بخش نوشتاری آزمون شامل دو Task است، یعنی باید دو متن بنویسید. در مجموع یک ساعت زمان دارید؛ 20 دقیقه برای تسک 1 و 40 دقیقه برای تسک 2. در تسک 1 باید حداقل 150 کلمه و در تسک 2 حداقل 250 کلمه بنویسید. اینها همه مشترکات رایتینگ آکادمیک و جنرال هستند، حالا بریم سراغ تفاوت‌ها. تفاوت رایتینگ جنرال و آکادمیک در تسک 1 است.

تسک یک آکادمیک: یک نمودار، جدول، یا شکل به شما ارائه می شود و از شما خواسته می شود که اطلاعات را با کلمات خود خلاصه و توصیف کنید یا توضیح دهید. برای نمودار و جدول باید داده‌ها را دسته‌بندی، خلاصه و توصیف کنید. درصورتی که شکل ارائه شود باید مراحل یک فرایند یا نحوه‌ی کار یک دستگاه را توضیح دهید.

تسک یک جنرال: موقعیتی به شما ارائه می شود و از شما خواسته می شود نامه ای بنویسید و درخواست اطلاعات یا توضیح وضعیت را بدهید. نامه ممکن است شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد.

تسک دو: از شما خواسته می شود در پاسخ به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل مقاله ای بنویسید. تنها تفاوت در این است که در آزمون جنرال مقاله می تواند به سبک نسبتاً شخصی باشد. اما در آزمون آکادمیک مقاله باید به سبک آکادمیک و رسمی نوشته شود.

ارزیابی و نمره‌دهی رایتینگ: برای تصحیح و ارزیابی رایتینگ چهار مورد را در نظر می‌گیرند.

  • Task Achievement (for Task 1), Task Response (for Task 2): انجام دقیق آنچه آزمون از شما خواسته
  • Coherence and Cohesion: انسجام و روند منطقی متن
  • Lexical Resource: دایره واژگان
  • Grammatical Range and Accuracy: گستره‌ی ساختارهای دستوری و استفاده صحیح از آنها

برای هرکدام از این موارد نمره‌ای از 9 می‌گیرید و میانگین این نمرات، نمره کلی شما را برای هر تسک نشان می‌دهد. نمره‌ی تسک 2 دو برابر نمره تسک یک ارزش دارد. برای به دست آوردن نمره کل بخش رایتینگ نمره تسک یک با نمره تسک دو ضربدر 2 جمع می‌شوند. میانگین این نمرات نمره‌کل شما در رایتینگ است. مثلا اگر در تسک 1 نمره 6 گرفته باشید و در تسک دو 7 نمره شما اینگونه محاسبه می‌شود:

6+7+7= 20   /   20/3= 6.66

نمره شما 6.5 است، چرا که عدد به دست آمده به نزدیکترین band score رند می‌شود.

Speaking:

این تنها بخش آزمون است که در یک روز مجزا برگزار می‌شود. اسپیکینگ شامل 3 بخش است و بین 11 تا 14 دقیقه زمان می‌برد.

بخش 1 – ممتحن از شما سوالات کلی در مورد خودتان و طیف وسیعی از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، مطالعات و علایق می پرسد. این قسمت بین چهار تا پنج دقیقه طول می کشد.

بخش 2 – کارتی به شما داده می شود که از شما می خواهد در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. قبل از صحبت کردن تا دو دقیقه یک دقیقه فرصت دارید تا آماده شوید. سپس ممتحن یک یا دو سوال در مورد همان موضوع می پرسد.

بخش 3 – سوالات بیشتری در مورد موضوع قسمت 2 از شما پرسیده می شود. این سوالات به شما فرصت می دهد تا در مورد ایده ها و موضوعات انتزاعی بیشتری بحث کنید. این بخش از آزمون بین چهار تا پنج دقیقه طول می کشد.

برای ارزیابی این بخش نیز چهار مورد در نظر گرفته می‌شود:

  • Fluency and Coherence: روان صحبت کردن و انسجام پاسخ‌ها
  • Lexical Resource: دایره واژگان
  • Grammatical Range and Accuracy: گستره ساختارهای دستوری و استفاده صحیح از آنها
  • Pronunciation: تلفظ صحیح کلمات

برای هر مورد نمره‌ای از 9 دریافت می‌کنید و میانگین آنها نمره کل شما را مشخص می‌کند. 

 

چطور برای آزمون آماده شوم؟

برای موفقیت در آزمون آیلتس، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، تمرین مداوم و دریافت بازخورد حرفه‌ای از ضروریات است. با کلاس‌های آیلتس خانه زبان خیال خود را از نیازسنجی، برنامه‌ریزی و دریافت بازخورد راحت می‌کنید. اطلاعات بیشتر درمورد کلاس‌های آیلتس خانه زبان را اینجا بیابید. منابع و کتاب‌های مورد نیاز را نیز می‌توانید از صفحه دانلود وبسایت دریافت کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهی بنویسید